Sova? trodde jag ja...

Precis när jag skulle gå och sova börjar jag känna en stark doft... det luktade rök.. kollade runt i hela min lägenhet om det var nått.. Börja få lite små panik när stanken bara blir värre och värre.. Hör att det börjar röra på sig ute i trappen, dörrar smälls igen och det springs i trappen.. Paniken börjar växa ännu mer när det helt plötsligt plingar på dörren..
Öppnar dörren på en gång och möts av en tjock rök som slår emot en... En mamma med dotter står där och säger att vi måste gå ut för det är nån rök här.. Så springer ner för trappen tillsammans med dom... i sov t-shirt och shorts..
Nere på gatan står hela min trappuppgång och några fler och tittar sig omkring... jag har nu förstått att det brinner nånstans... Tre brandbilar med blåljus kommer åkande och springer runt till andra sidan mot ingången där... efter ett tag kommer även en polisbil med blåljus..
Det enda vi ser när vi står där är en cykelkorg med glödande och rökande papper i... allt sånt här stohej för en brinnande cykelkorg!?
Det visar sig till slut i alla fall att en kille som bor längs ner i min trappuppgång hade tappat en tändsticka i hela hans pappersinsamling och när han försökte släcka det bolma hela lägenheten upp och när han sen öppna dörren steg röken uppåt.. Det är i alla fall så som folket nere på gatan sa...
Polisen stod och prata med han som bodde där och brandmännen drog in nån grej i lägenheten och höll på ett tag...
Jag kan säga att under den här tiden hann jag tänka massa med saker... ont i magen, panik, rädd...
Och även fast brandmännen sa åt oss att det var helt lugnt att gå tillbaka in igen, känner jag mig nervös för att gå och lägga mig nu.. Jag hade önskat att T var här nu och att jag inte var ensam..
Det luktar så illa här, luktar stark, stickande rök...
Men jag är väldigt tacksam och glad att ha så snälla grannar som plingar på hos en, en trygghet =)

Nu ska jag försöka ta modet till mig att gå och lägga mig igen.. i den här lukten..

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0